România are nevoie de o politică comercială dinamică, adaptată noilor cerințe geopolitice internaționale, precum și avalanșei de provocări apărute în ultima perioadă în majoritatea domeniilor strategice.
Stimularea sectorului comercial poate contribui esențial la consolidarea competitivității țării noastre, prin deschiderea de noi piețe strategice, asigurarea accesului la resursele esențiale, reducerea dependențelor din anumite sectoare și asigurarea condițiilor optime de concurență echitabilă la nivel internațional.
Pandemia de Covid-19, războiul declanșat de Federația Rusă împotriva Ucrainei, criza energetică mondială și creșterea alarmantă a inflației reprezintă provocări importante la adresa mediului de afaceri, atât din Uniunea Europeană, cât și din România. În consecință, este evident că strategia noastră trebuie armonizată acestor provocări dinamice.
Aceste subiecte de actualitate au fost abordate în cadrul reuniunii informale a Consiliului Afaceri Externe în format Comerț, organizată de Președinția suedeză a Consiliului Uniunii Europene. Discuțiile s-au axat pe contribuția relațiilor comerciale ale Uniunii Europene la competitivitatea economiei UE, precum și pe relațiile comerciale dintre Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii.
România susține extinderea și diversificarea rețelei de acorduri comerciale și de investiții a Uniunii Europene și dezvoltarea unei agende de cooperare pozitive în relația cu SUA, în actualul context geopolitic și geo-economic, prin intermediul Consiliului pentru Comerț și Tehnologie UE-SUA și al altor organisme, precum Inițiativa Transatlantică privind Comerțul Durabil și Aranjamentul Global privind Oțelul și Aluminiul Sustenabil.
Apreciez că evoluția ascendentă a instrumentelor politicii comerciale autohtone, bazate pe dezvoltare și modernizare, vor contribui în mod concret la protejarea pieței unice și la înlesnirea și creșterea capacității de export a României.
Consider, în concluzie, că avem nevoie de dezvoltarea cadrului legislativ în vederea facilitării comerțului digital în România, pentru a încuraja astfel companiile să profite, mai aprofundat, de beneficiile aferente comerțului electronic.
Maria Stoian,
deputat PNL Teleorman